7 juni | 19.30u | Bibliotheek Winterswijk
Heb jij er wel eens over nagedacht hoe iemand anders denkt? Daar denken niet veel mensen over na en toch denkt iedereen een beetje anders. Wie jij bent, hoe jij denkt en waar jij goed in bent wordt bepaald door een mix van heel veel verschillende eigenschappen en neurodiversiteiten. Jij past in heel veel hokjes. Een belangrijk deel van hoe jij denkt wordt bepaald door het beelddenken of taaldenken. Ben jij goed in stap-voor stap denken en analyseren of denk je liever vanuit het geheel en heb je een heel gevoelig denkproces? Wil je graag begrijpen waarom je iets moet doen voordat je eraan wilt beginnen of leer jij door automatiseren? Groot verschil hoe jij met informatie omgaat en hoe jij leert. Bepaald dus ook een groot deel van je persoonlijkheid en waar jij goed in bent.
Jouw manier van informatie verwerken (beelddenken of taaldenken) bepaald voor een groot deel hoe jij leert en dus ook hoe goed jij bij het onderwijs past. Ook in de opvoeding en op de werkvloer is het verschil in communiceren en je gevoeligheid voor sfeer en prikkels bepalend hoe jij je omgeving ervaart.
Naast het beelddenken en taaldenken zijn er nog een aantal andere neurodiversiteiten die ervoor zorgen dat jouw gevoeligheid en leerproces anders verlopen dan de gemiddelde persoon. Neurodiversiteiten als autisme, ADHD en dyslexie kunnen een behoorlijke stempel drukken op je persoonlijkheid. Als je weet waarom jouw brein anders werkt en waar je wel goed in bent kan dat een wereld van verschil maken. Ook hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid hebben een sterke relatie met het beelddenken en kunnen bepalend zijn voor jouw welbevinden. Als afsluiter is je genderdiversiteit een belangrijk onderdeel. Wanneer jouw genderidentificatie afwijkt van het gemiddelde kan dat voor veel vragen en ongemakken zorgen terwijl we allemaal passen in de natuurlijke variatie van het menselijke brein.
Tijdens de lezing vertellen we hoe verschillend beelddenkers en taaldenkers denken en laten we de verschillen en overeenkomsten met ADHD, autisme, hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid en dyslexie naar voren komen. Zo krijg je een totaalbeeld van de mogelijkheden van jouzelf of van je kind. Natuurlijk komt ook de genderdiversiteit aan bod. De tweede helft van de lezing is ingeruimd voor persoonlijke interactie en vragen.
Natasja Esmeijer begeleidt beelddenkende kinderen en jongeren die problemen hebben in het onderwijs en de auteur van de boeken “BEELDDENKERS, Als kwartjes vallen…”en “Allergisch voor Moeten”. Miranda Meijer is leerkracht en begeleidt (hb)kinderen die thuiszitten doordat zij anders denken dan dat het onderwijs lesgeeft. Wij hebben een eigen kijk op beelddenken en neurodiversiteiten die proefondervindelijk is vastgesteld en nog dagelijks in de praktijk getoetst en verrijkt wordt. Samen hebben wij de kernopleiding BEELLDDENKEN opgezet om de kennis van het beelddenken en alle aspecten die daarmee samenhangen te verspreiden. Onder ouders, omdat de opvoeding van een hooggevoelig, beelddenkend kind anders gaat dan in de opvoedboekjes beschreven staat. Onder coaches die kinderen, jongeren en volwassenen begeleiden die uitdagingen tegenkomen in het dagelijkse leven, en onder de leerkrachten zodat kinderen niet meer vast hoeven te lopen in het onderwijs.
We nemen jullie graag mee op reis in de wondere wereld van het neurodiverse brein.
De lezing wordt gehouden op 7 juni in de bibliotheek in Winterswijk. Toegang is gratis en aanmelden kan via: www.oostachterhoek.nl/beelddenken